Jag är ingen häxa - Kim M. Kimselius



Vad är det som har hänt? Och var befinner de sig?
   Ramona och Theo tittar förvånat upp. Framför dem reser sig ett stort bål och överst, på toppen, står en flicka i deras egen ålder fastbunden vid en påle. Folket runt omkring är klädda i ålderdomliga kläder och ropar samfällt: "Död åt häxan, död åt häxan!"
   De har plötsligt hamnat flera hundra år bakåt i tiden - mitt i häxförföljelserans tid. Vad ska de ta sig till?
   - Vi måste rädda henne" Utropar Ramona. Annars kommer hon att dö.
   Theo förstår genast vad hon menar, och innan någotn i folkhopen hinner reagera har de rest en stege mot bålet. Ramona skynder sig upp och lossar repen runt flickan. Nu gäller det bara att ta sig därifrån så fort som möjligt. Men de hinner inte långt...

Komentar: Efter att jag börjat läsa den här boken så förstod jag att detta var andra delen i en serie som handlar om Ramona och Theo. Men detta spelade ingen roll, eftersom varje bok är en avslutad berättelse, till skillnad från många andra serier. Jag kan tänka mig att man får en större uppfattning om personernas relationer till varandra, om man läser hela serien från början, men det fick man snabbt reda på ändå, så därför spelade det ingen roll, att jag inte läst den tidigare boken.

Den här boken var lättläst och det gick snabbt att läsa ut den. Det var korta kapitel och en väldigt skön läsning. Dock så kan jag inte påstå att jag tyckte att den var jätte bra. Är man lite yngre än mig, i 13-års åldern, så kanske man uppskattar den här boken mer. Eller så är jag helt enkelt insnöad på Sagan om isfolket - och Margit Sandemos sätt att beskriva häxförföljelserna. Sandemo har, likt Kimselius, forskat kring häxförföljelserna och tagit reda på mycket fakta till sina böcker - vilket jag tycker är väldigt roligt. Men ingen "historie"- bok jag hitills läst har varit lika bra som Sandemos böcker. Därför är jag kanske lite orättvis mot den här.

Den var trevlig att läsa och en skön "koppla av" bok. Även om det är en del "spänning" i den här boken, så skulle jag dock inte rekomendera den om man är ute efter en riktigt spännande bok. Men jag rekomenderar den till yngre tonåringar, för det är en trevlig bok att läsa.

Fakta:
Titel: Jag är ingen häxa
Författare: Kim M. Kimselius
Serie: Theo och Ramona
Orginalspråk: Svenska
Orginaltitel: Jag är ingen häxa

Förlag: Wahlströms
Antal sidor: 175
Utgivningsår: 1998
Första meningen: - Nej, inte nu igen! ropade Ramona förtvivlat.
ISBN: 91-32-13978-0

Jag ger den 5/10


Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Jag håller med! Mina böcker var inte heller i särskitl bra skick. Det verkar som att de var i bättre skick än dina,men mina var också repiga och lite vikta och förstörda här och var. Min ena bok hade också lite sånt där damm på sig typ. Förutom att man inte blev svart om händerna..

2011-08-21 @ 21:49:01
URL: http://bookshelf.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback