Kulla-Gulla vinner en seger - Martha Sandwall Bergström


Bilden är lånad här.

Den mäktige patron Sylvester på Höje herrgård, dit Kulla-torpet hör, tror att Kulla-Gulla är hans dotterdotter. Han reser utomlands för att skaffa fram bevis, sedan han ordnat att det under hans frånvaro skall skickas mat och hjälp till Kulla-Gulla och henner skyddslingar på det fattiga torpet. Kulla-Gulla vägrar nämligen att lämna barnen och flytta till herrgården.
Under hans bortavaro får Kulla-Gulla en farlig ovän i Regina, arvtagerskan på herrgården, som gör allt för att få bort Kulla-Gulla från trakten. Flera gånger står rentav hennes liv på spel. En trogen vän har hon i "trollgubben" Dal-Pelle. Utan honom hade hon aldrig klarat sig...

Kommentar: Detta är den bästa av de fyra Kulla-Gulla böcker som jag hitills läst! Den var spännande och lite mer händelserik än de tidigare böckerna. (Nu säger jag kanske emot mig själv med tanke på det tidigare inlägget!) Hur som hälst tyckte jag att den var väldigt bra!

Som jag nämt tidigare älskar jag språket i Kulla-Gulla böckerna. Språket ger karaktärerna personligheter och det är överhuvudtaget väldigt mysigt att läsa! Det är väldigt gammal Svenska och det är så mysigt!^^

Även om denna Kulla-Gulla bok är den bästa och den mest händelserika av de jag läst, så jag jag tyvärr inte ge den toppbetyg, även om jag så hade velat. Historien är jätte söt och den är väldigt bra, men tyvärr håller den inte samma klass som många av de andra böcker jag läst, därför kan jag inte ge den ett alltför bra betyg.

Fakta:
Titel: Kulla-Gulla vinner en seger
Författare: Martha Sandwall Bergström
Serie: Kulla-Gulla
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Kulla-Gulla vinner en seger

Förlag: Albert Bonniers Förlag
Antal sidor: 128
Utgivningsår: 1946
Första meningen: Torpar Karlberg på Kuilla stövlade in över det nyskurade köksgolvet och tittade i grytan som puttrade på spisen.
ISBN: 91-0-031626-1

Jag ger den: 6/10


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback